Vrouwen krijgen groepstherapie in Afrika

Beoordelaars /  GiveWell

GiveWell is in 2007 opgericht door een groep vrienden uit de financiële sector. Gewend om bedrijven te beoordelen op basis van resultaten en prestaties waren ze verbaasd toen ze zelf aan goede doelen wilden doneren. Er was geen enkel inzicht in de impact van hun gedoneerd geld. Als betrokken donateurs ging de groep dit grondig onderzoeken en richtte uit eigen middelen GiveWell op. Sindsdien is GiveWell uitgegroeid tot een wereldwijde toonaangevende organisatie voor onderzoek naar impact op het gebied van gezondheid en armoedebestrijding. Ze zoeken wereldwijd naar organisaties die: aantoonbaar de meeste impact maken per gedoneerd bedrag, en het best in staat zijn om extra donaties te gebruiken bij het redden of verbeteren van levens. Elk jaar besteedt GiveWell meer dan 40 000 uur aan onderzoek.

Selectieproces

GiveWell werkt met een sterk gestructureerd selectieproces. Zij werken ook met de drie O's. Het probleemgebied moet omvangrijk zijn (kan vele levens redden of verbeteren), onderbelicht (heeft nog weinig aandacht gekregen) en oplosbaar zijn. GiveWell werkt wereldwijd op het gebied van extreme armoede en de gevolgen daarvan voor gezondheid en welzijn. GiveWell selecteert vervolgens organisaties op basis van deze vier aanvullende criteria1:

Selectiecriteria

  1. Bewezen effectiviteit
    Gebruikt de organisatie wetenschappelijk bewezen effectieve interventies zoals:
    - voedingssupplementen verstrekken aan kinderen
    - routine vaccinaties bevorderen door geld als incentive
    - het nemen van preventieve maatregelen tegen malaria
  2. Kosteneffectiviteit
    Gebruikt de organisatie de middelen op de best mogelijke manier? Is de impact duurzaam op de lange termijn?
  3. Groeipotentie (ruimte om meer donaties te verwerken)
    Wat voegen extra donaties toe? Aanbevelingen worden opgeschort als GiveWell niet overtuigd is van de toegevoegde waarde van donaties, zelfs voor sterke goede doelen.
  4. Transparantie
    Het intensieve beoordelingsproces van GiveWell vereist belangrijke informatie van elke organisatie. GiveWell zoekt naar organisaties die daar in hoge mate in willen delen, waaronder hoe succesvol ze hun programma’s implementeren en ook eventuele fouten die daarin zijn gemaakt.GiveWell publiceert de volledige details van haar analyse online. Daarom moeten organisaties ook bereid zijn om in het openbaar transparant te zijn.
Foto van Angelique, helpdeskmedewerker

Angelique Lachaert
Donatiedeskundige

Helpdesk

Wil je nog iets anders weten over onze werking, over de goede doelen of heb je nog een andere specifieke vraag?

Daar help ik je graag mee verder!

Stel je vraag
Dankjewel, ik heb je vraag goed ontvangen!
Er ging iets mis bij het versturen van het formulier, je kan ons rechtstreeks bereiken op hallo@effectiefgeven.be